jeugdzorg Amsterdam

 

Blog

9 mei 2014

De Doetank Jeugdzorg Amsterdam krijgt steeds meer vorm. Mensen zijn bij elkaar gezocht, ideeen over waar we tegenaan lopen zijn geschetst en de casus wordt steeds concreter.

Op 2 mei zaten Katherine (Doetank-Trekker) en Thomas (projectleider Slimmernetwerk) bij elkaar met Thijs van Exel om eens te kijken, hoe gaan we dit probleem nou aanvliegen? Thijs heeft kort geleden een project afgerond waarin is gewerkt met vergelijkbare casuïstiek, alleen een andere doelgroep.

Aanvliegroute
Resultaten kun je in dit geval met geen mogelijkheid van tevoren bedenken. Dan zou je net zo goed een nieuw beleidsplan op kunnen stellen. Welke interventies zouden kunnen werken kunnen we dus nu nog niet zeggen. “Het zijn een beetje emergent dingen,” aldus Thijs. Het moet uit de groep komen. Iets waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Zo creeer je draagvlak onder je doelgroep.

Om dit te kunnen doen moet je eerst de verhalen uit het veld ophalen. Vervolgens koppel je een aantal ideeën terug, en check je bij hen of het klopt wat je eruit hebt gefilterd.

Een mooie manier om een boodschap over te dragen is om bijvoorbeeld de gesprekken die gevoerd worden, de groepsdynamiek of het netwerk vorm dat je hebt vorm te laten geven door een social designer. Door iets uit te tekenen kun je het voor je zien. Als iedereen snapt waar het over gaat kun je verder. Dit geldt voor zowel de doelgroep als voor de rugdekking en steun die je van hogerop nodig hebt om de volgende stap te zetten.

Verder komen in een proces roept ook weer nieuwe vragen op.
Katherine merkt terecht op dat je voor de doelgroep weer een nieuwe buitenstaander bent, het zoveelste gezicht dat ze in vertrouwen moeten nemen. Want aan het einde van de Doetank verdwijn je weer. Een prangende vraag is hoe we iets kunnen creëren waarbij we zelf niet de duurzame factor zijn? Die jongeren moeten zelf een duurzame positie krijgen. Misschien hebben we dus een Doetanker nodig die of al een langduriger relatie heeft met een aantal van deze jongeren, of in de positie zit om die op te bouwen.

Een andere vraag, die we in het Slimmernetwerk wel vaker tegenkomen, is hoe houd je je netwerk, dat je steeds weer nodig hebt, nou betrokken? Geïnteresseerden genoeg.. Een idee van Thijs is om het proces op te knippen in stappen. Waarbij we steeds opnieuw presenteren wat er in de weken daarvoor gebeurt is en welke uitkomsten zijn behaald. Dit stimuleert ook je uiteenlopende team, dat je wil verbinden aan één gemeenschappelijke opdracht.