Doetank Groene Mug Academie

 

Doetank blog

Hoe kunnen we op een slimme en duurzame manier stageplaatsen en stagiairs matchen op het thema duurzaamheid? De Doetank Groene Mug Academie wil voor deze vraag een eerste propositie uitwerken om ondernemers te betrekken bij onderwijs over het onderwerp Duurzaamheid. In de Doetank blog kijk je mee naar het proces waarin we werken aan een oplossing. 

 

Doetank van start
10 jul 2012

Wie waren aanwezig?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie misten we?

– Ruud Meijer, economische zaken
– Gemeente Haarlem
– Perspectief van een school/stage-coördinator

Waar gaat deze doetank over?

Hoe kunnen we op een slimme en duurzame manier stageplaatsen en stagiairs matchen op het thema duurzaamheid?

Wie zijn de actoren en hoe zijn ze betrokken (of kunnen we ze betrekken)?


Met een actorenkaart en legopoppetjes die actoren voorstellen hebben we een overzicht gemaakt. Wie zijn er al betrokken? Wie hebben we nog meer nodig? Waar kunnen we de interventie uitproberen?

Mee laten kijken met interventie:
– Direct betrokkenen: ondernemer, school (directie/docent)
– Supporter: wie kan dit initiatief verder brengen? Doekle Terpstra (InHolland), Agentschap NL (opdrachtgever), MKB Haarlem/Waarderpolder, NovaCollege

 

 

 

 

 

Waar klein uitproberen?

Bedrijf X en leerlingen van scholen Y en Z.

Hoe kunnen we gebruik maken van wat er al is, van contacten en netwerken?

– Brainstorm en bijeen brengen van wat er al is. Nieuwe verbindingen leggen.
– Welke soorten lessen worden al gegeven op gebied van duurzaamheid?

Eerste gedachten over interventie: 

– Robuust format/propositie binnen de Groene Mug academie. Mug = scheldnaam van inwoners van Haarlem. Groene Mug is al bekend beeldmerk. In Nijmegen heet dit het groene hert.
– Visualiseren wat er al is, voor wie we het doen (laat ze aan het woord, of met poppetjes), breng resultaten eerdere maatschappelijke stages al een stap verder en link ze aan een volgende stage van andere groep (mbo) (=gelijk al een interventie).

Mooie blik vooruit van Farida: onderwijssysteem als zelfgenererend systeem zoals in India, waarbij met enkele formats wordt gewerkt, maar invulling (materialen e.d.) samen met kinderen wordt ingevuld.