nieuws

 

Sociale media in het gemeentelijke veiligheidsdomein

De toepassing van sociale media in het veiligheidsdomein is volop in ontwikkeling. Hoewel steeds meer organisaties de mogelijkheden ervan zien en sociale media integreren in hun werkwijzen, blijft het vaak lastig om te bepalen hoe sociale media precies zijn in te zetten en wat de effecten daarvan zijn. Roy Johannink, Niek van As en Inge Gorissen laten op basis van (eigen) praktijkervaringen zien hoe gemeenten sociale media kunnen benutten om burgers te betrekken. Aan de hand van het thema woninginbraken doorlopen zij de stappen die gemeenten kunnen nemen om sociale media in te zetten.

Gebruikers van sociale media kunnen online of mobiel informatie delen, waar- door een conversatie kan ontstaan (Hand- reiking Veilig omgaan met sociale media,

Infopunt Veiligheid, 2011). Uit deze omschrijving zijn drie belangrijke kenmerken van sociale media af te lezen: onbegrensde deelmogelijkheden, snelheid en interactie. Sociale media bieden vele mogelijkheden voor het delen van informatie. Met één druk op de knop kunnen gebruikers via sociale media tekst, foto, video of audio delen met andere gebruikers overal ter wereld. Met mobiel internet op laptops, tablets en smartphones heeft iedereen bijna altijd toegang tot internet en kan daardoor continu informatie delen en ontvangen. Het gaat erom in gesprek met elkaar te komen en te blijven. Dat is wat sociale media sociaal maakt.

 

Lees hier verder.