nieuws

 

Theory and practice: they need eachother

In februari dit jaar is het Slimmernetwerk in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (UvA) aan de slag gegaan met Afkijkers. Vanuit het Afkijkconcept van Serious Ambtenaar hebben we studenten ingeschakeld om af te kijken bij Doetanks en Serious Ambtenaar-opdrachten. 3 juni jongst leden presenteerde zij hun bevindingen.

Sander van Haperen, docent bestuur en beleid aan de UvA en een van de initiatiefnemers in de samenwerking, opende de middag. Hij pakte terug op de modulehandleiding van het vak bestuur en beleid om de tewerkgestelde samenwerking te onderbouwen. Studenten bestuur en beleid leren over theorieën, analysevaardigheden, ze leren observeren en ontwikkelen een inside perspective. Allemaal vaardigheden die de studenten in de praktijk hebben kunnen uitproberen aan de hand van ‘het afkijkerschap’.

Een ervaring rijker
Studenten praktijkervaring bieden en de Doetanks een kritische afkijker, dat was het idee. Hoe hebben de studenten het ervaren? Yuki: “Het was een chaotische kick-off, wat eerst lastig was, maar later gaf dat ons ook de vrijheid om te doen wat we wilden. Onze Doetank stagneerde waardoor we even niet wisten wat we moesten doen, maar uiteindelijk was dat juist een interessant gegeven om te analyseren”. Een andere student die de rol van beleidsanalist innam bij de Doetank Vaktherapie zegt: “Ik vond het super interessant, leuk om de koppeling tussen theorie en praktijk te zien. Complimenten!”.

Resultaten
Naast de positieve reacties over het project en de ervaring die de studenten hebben mogen opdoen zijn interessante analyses en bevindingen gedaan. Studenten hebben het proces geanalyseerd, het leermoment van de Doetankers meegemaakt of een geheel nieuw idee bedacht om de Doetank een stapje verder te brengen. De afkijkers van Creating Future, de Doetank die zich bezighoudt met jong talent bij de overheid, hebben een Policy Pitch Platform ontworpen. Ze constateerde een gebrek aan samenhang in de veelheid aan goede ideeën. Dat willen ze oplossen door een online platform te ontwikkelen waar innovatieve ideeën geplaatst kunnen worden in de vorm van korte filmpjes. Goede ideeën krijgen support en verbeteren zo de samenhang is hun mening.

De studenten die meeliepen met de Doetank Kennisbehoud bevelen de Doetank-leden aan om tussentijds te evalueren en niet alleen aan het eind van het proces. Ze vinden dat evalueren belangrijk is, zeker als het gaat om een Doetank waar het behouden van kennis centraal staat. Dit roept een reactie op uit het publiek: “Evalueren is goed, maar onze Doetank (Dialoog in de Samenleving), heeft zoveel geëvalueerd waardoor ze niet verder kwamen. De coach moet daar een belangrijke balans in vinden”.

Lees hier meer over de Doetank Kennisbehoud en over de Kwaliteit van de Dialoog in de Samenleving.

Blijkt dus maar weer dat elke praktijkproces anders is, en dat de studenten hier deze middag een verbindende factor in zijn geweest!