kennisbehoud publieke sector

 

Studentenafkijkers

Studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA) delen hun ervaringen en analyses op de ontwikkelingen van de Doetank waar zij bij ‘afkijken’. 

 

Tweezijdig leerproces
14 juni 2013

Leren van afkijkers om slimmer te werken. Dat stond centraal voor Slimmernetwerk bij de samenwerking met de Universiteit van Amsterdam. Als een interdisciplinaire groep van vijf derdejaars studenten aan de Universiteit van Amsterdam zijn we vanaf maart dit jaar in samenwerking met het Slimmernetwerk fanatiek bezig om de observaties van het proces van de Doetank Kennisbehoud Publieke Sector te documenteren. Deze korte blog beschrijft onze ervaring.

Observeren vanuit het afkijkconcept van Serious Ambtenaar begon voor ons bij de evaluatiesessie van de Doetank Kennisbehoud Publieke Sector in Amersfoort. Noteren wat je ziet, dat was onze opdracht. In het kader van kennis delen en kennis opdoen heeft Slimmernetwerk afkijkers ingezet om van hun observaties te kunnen leren en verbeteren. We hebben tijdens de reflectiesessie gelet op onderlinge verhoudingen, het proces van de Doetank en aanwezige emoties. Maar alles noteren wat je ziet bleek nog zeer lastig. Want wat is wel van belang om op te schrijven en wat niet? En nog fundamenteler: wat zie je? Zo begon de opdracht afkijken bij de Doetank voor ons als een zoektocht naar wat het is dat we zagen.

Deze zoektocht maakte het noodzakelijk om ons te baseren op theorieën uit zowel de specialisatie Bestuur en Beleid van de studie Politicologie alsmede onze nevenstudies Sociologie, Geschiedenis, Bèta-gamma, Algemene Sociale Wetenschappen en Algemene Cultuurwetenschappen . Deze wetenschappelijke literatuur gaf ons handvaten en bood een denkkader waardoor we alle observaties konden selecteren en structureren.

Uiteindelijk is wat begon als een zoektocht naar verduidelijking en een opdracht vanuit Slimmernetwerk geëindigd in een tweezijdig leerproces.

Niet alleen hebben we een theoretische visie kunnen leveren op het praktische proces van de Doetank en aanbevelingen kunnen doen voor toekomstige Doetanks, de kennisstroom heeft ook andersom plaatsgevonden. Terwijl het niet de voornaamste intentie was, werkt kennisdeling en het leerconcept ook voor de afkijkers zelf. We hebben door deze opdracht zeer veel geleerd over de praktische uitdagingen in beleidsvoering en zagen hoe theorie met praktijk overeenkomt of conflicteert. Veel complexer en moeilijker handelbaar, maar daarmee ook veel uitdagender, bleek realiteit te zijn. Ook het contact met de structurele uitdagingen van praktijkonderzoek was zeer leerzaam. Zodoende vloeit de kennisstroom van de afkijkers naar de opdrachtgever en terug. Uiteindelijk is wat begon als een zoektocht naar verduidelijking en een opdracht vanuit Kennisland geëindigd in een tweezijdig leerproces.

 

 

Geschreven door Lotte Frissen, Jim Verhoef, Alex Peters, Simon Nieuwenhuijsen