Informatie en tips voor het voeren van goede gesprekken
De manier waarop je met elkaar omgaat en hoe je met elkaar in gesprek gaat is belangrijk in het dagelijks werk. Het helpt je elkaar beter te begrijpen en bevordert een goede samenwerking. Goede gesprekken voeren, wat komt daar bij kijken? Kenniscentrum Vilansheeft informatie en tips voor het voeren van een goed gesprek (op de werkvloer) op een rijtje gezet.
Een goed gesprek is een dialoog. Een dialoog is een gesprek tussen twee of meer mensen waardoor die beter begrijpen wat de ander denkt, vindt of voelt. De uitgangspunten in het voeren van een dialoog zijn: Neem de tijd voor de dialoog, luister goed, verplaats je in de ander, niet oordelen, niet direct naar een beslissing of oplossing zoeken, vertrouwen creëren, niet tegen de ander maar met de ander samen denken en ruimte maken voor ‘nieuw denken’.Naast deze uitgangspunten zijn er een aantal ezelsbruggetjes voor het voeren van een goed gesprek/dialoog:
- Gebruik LSD: Luisteren, Samenvatten, Doorvragen
- Laat OMA thuis: Oordelen, Meningen, Adviezen
- Neem ANNA mee: Altijd Navragen, Nooit Aannemen
- Maak je niet DIK: Denk in Kwaliteiten
- Smeer NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander