nieuws

 

5 redenen waarom overheidswebsites niet taakgericht zijn

Lees je in de media over overheidswebsites, dan lees je over webrichtlijnen. En dat ze daar allemaal als de wiedeweerga aan moeten voldoen. Toch zijn die richtlijnen niet de heilige graal. Een overheidswebsite kan 100% webrichtlijnenproof zijn, maar toch drie keer niks, als de bezoeker pas na een half uur zoeken zijn informatie vindt. Prachtig als een site zonder muis te bedienen is en alle koppen in h2 heeft, maar als hij vol staat met jargon of als je eerst door meters blablabla moet scrollen, voor je je aanvraagformulier vindt, heb je er weinig aan.

Taakgerichte website brengt bezoeker snel bij doel

In dit artikel bespreek ik het belang van taakgerichte websites (usability, gebruiksvriendelijkheid) en laat ik zien waarom bij veel overheidsorganisaties de bezoeker en zijn taken niet centraal staan. Ook hou ik een pleidooi om dat te veranderen.

Iedereen die een website bezoekt, komt daar met een bepaalde taak. Van het speuren naar het goedkoopste retourtje New York tot het googelen naar de openingstijden van het gemeentehuis om nog snel je paspoort te verlengen. Op een website die taakgericht is, kan een bezoeker zo’n taak simpel en snel uitvoeren, doordat ontwikkelaars en redacteuren weten wat die taken zijn en ze centraal stellen op de website. Vormgeving en tekst van de site ondersteunen de bezoeker in zijn taak en leiden hem in 1 keer naar z’n doel. Klik hier, klik daar, lees daar, en doel bereikt: een tevreden klant. Wie wil dat niet?

Veel overheidswebsites stellen bezoeker niet centraal

Toch lijken veel overheidswebsites niet een tevreden bezoeker als doel te hebben. Hoe vaak moeten bezoekers van een gemeentesite niet eerst door tientallen nieuwsberichten over commissievergaderingen en structurele subsidies heen worstelen, voor ze vinden waar ze met hun grofvuil naartoe kunnen? Of neem websites die strooien met titels als ‘diensten’, ‘projecten’ en ‘thema’s’, waarmee ze bezoekers linea recta het bos in sturen. Hoe komt het nu dat die bezoeker zo vaak het onderspit delft in overheidsland?

 

Lees hier verder.