nieuws

 

Overheid mist controle social media

Nog geen 30% van de Nederlandse overheidsinstanties blijkt op dit moment een social media beleid te hanteren, terwijl social media wel al veelvuldig worden ingezet.

Zo blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder 934 ambtenaren naar het gebruik van social media binnen de overheid.

Kinderschoenen
Ondanks dat social media, zoals Facebook en Twitter, niet meer weg zijn te denken uit onze maatschappij, wijst het onderzoek uit dat de inzet van social media bij de overheid nog in de kinderschoenen staat. Een meerderheid van de overheidsinstanties zit nog in de fase waarin pilots lopen. Aan risicobeheersing wordt tot dusver minimaal aandacht besteed.

Onvoldoende benut
Volgens 57% van de ondervraagden worden de kansen van social media nog onvoldoende benut. Guill van den Boom, partner bij Ernst & Young: ‘Voor publieke instanties die gaan voor efficiënte en klantgerichte dienstverlening, participatie en werving is er geen andere optie dan meedoen. Slimme inzet van social media vraagt echter wel om structuur, beleid en de verdere integratie in de bestaande bedrijfsprocessen. Alleen dan kan social media effectief worden ingezet’

 

Lees hier verder.